Dat je me in
brief 32 niet meer kunt volgen, verbaast me toch wel. Volgens mij ben je me aan
het plagen en zit je nu gewoon te grinniken. Wat denk je: wat Gaugain kan , kan
ik ook? Je weet heel goed dat een schilder ergens heen kan gaan, zuiver en
alleen om er te kijken, juist om er te kijken. En het kijken naar
meisjes hoort daar ook bij, mijn beste Vincent. Want zeg nou zelf: een bordeel
zonder meisjes is toch geen bordeel?

Je ziet wel dat
ik me een bordeel kan indenken, inclusief de prostituee en haar klant, maar
toch werkt het vaak beter om het met eigen ogen te aanschouwen. Schilderen
vanuit de waarneming, dat ging bij jou toch ook boven alles? Want, met alle
respect, de fantasie-werken die je onder invloed van Gaugain maakte zijn niet
je sterkste.

Rachel was dan misschien wel zo helder als glas, maar de tentjes waar
zij haar vaardigheden toonde zullen dat toch niet zijn geweest? Die morsige
wereld boeit me wel. Op de een of andere manier is het verval vele malen
aantrekkelijker dan een steriele ruimte. Ik kan me wel voorstellen dat je
verliefd op haar was. Jullie waren toch verwante zielen, op zoek naar liefde en
genegenheid. Dat je haar diensten met liefde verwarde zegt iets over haar
talent.

Dat werkje van
Van Mieris, ik kan er niet koud of warm van worden. Al die verwijzingen… Dat
is natuurlijk leuk voor de kunsthistorici en hun cursisten, maar mij kan het
niet zo boeien. Niet dat het nou per se expliciet hoeft te zijn, begrijp me
niet verkeerd. Maar een bos wortels? Nee, ik denk dan eerder dat het misschien
goed is voor je ogen, vanwege die bèta caroteen, dan aan seks. Maar ik hoop dat
je gelijk krijgt en dat mijn schilderijtje veel op gaat brengen. Als het een
fractie wordt van het bedrag dat jouw ‘Vue de l’Asile de la
Chapelle de Saint-Rémy’ gaat opbrengen, dan hoor je mij niet klagen. Dat werk,
dat jarenlang bij Elizabeth Taylor in de woonkamer heeft gehangen, wordt twee
of drie dagen later geveild, bij Christie’s in Londen. Ze verwachten een bod
van zo’n 8,5 miljoen euro…

Het ga je goed,

Gert-Jan